daanhooymans.reismee.nl

Back to basics

Afgelopen paar dagen zijn we in Chapada Diamantina geweest. (Chapada = bergrug of plateau, Diamantina omdat er vroeger veel diamanten waren) Na een nachtelijke busrit van 6 uur, kwamen we zaterdag aan in het dorpje Lencois, wat aan het randje van het national park ligt. Van hieruit kon je om de 10 meter bij een travel agency trektochten boeken het park in. We besloten om zaterdag nog maar even geen tocht te gaan maken omdat we aardig gesloopt waren van de busrit, dus we hebben lekker door het dorpje gelopen, biertje gedronken en een tocht voor de volgende 3 dagen geboekt. Voor 100 reais per dag konden we een 3-daagse trektocht langs de beroemdste watervallen in het park maken. (= ongeveer 40 euro per dag) Hiervoor kregen we een gids, slaapzakken, matjes en eten dus het was een aardig goede deal. 's Avonds lekker macaroni gekookt met een turkse man die ook met ons de tocht ging doen en daarna vroeg naar bed om uitgeslapen aan de tocht te beginnen.

Om half 9 werden we opgehaald door onze gids en werden we naar het centrale pleintje gebracht om slaapzakken, eten enz in onze tassen te stoppen. Daar ontmoetten we ook de rest van de groep: een Braziliaan die af en toe iets te veel praatte. Vandaar met een autootje in een uur naar de andere kant van het park gebracht om daarvandaan 3 dagen erover te doen om terug te komen.

De eerste dag moesten we eerst 2 uur in gloeiende zon ongeveer recht omhoog lopen. Erg pittig maar je kreeg er wel prachtige uitzichten voor terug. Na de klim nog een uur of 2 over half vlak terrein om uiteindelijk uit te komen bovenaan de Cachoeira da Fumaca (de op 1 na hoogste waterval van Brazil, 324 meter ofzo) Prachtig uitzicht, leuke uitstekende rots vanwaar je mooie foto's van de waterval kan maken en lunch. Simpel broodjes en wat fruit en flessen vullen met water uit de rivier (zag er best smerig uit omdat er veel ijzer in het water zat, was een beetje oranje bruinig maar wel lekker) Daarna moesten we een paar uur naar beneden door half oerwoud en rotsen met flinke steile afgronden. Het was allemaal eigenlijk best wel gevaarlijk, want als je 1 keer verkeerd uitglijdt ben je de sjaak. Helaas was het niet alleen naar beneden, het was telkens stukje omhoog, stuk naar beneden. Vermoeiend. We waren daarom ook behoorlijk blij toen we op onze slaapplek aankwamen. Een klein open plekje naast een rivier waar je je kon wassen. Daar aangekomen ging de gids meteen ons avondmaal klaarmaken omdat het binnen een uur al donker zou zijn (het was nog niet eens 6 uur) Na het eten (pasta, beetje kipsaus, groenten, heerlijk) bleven we nog even naar de sterren kijken. Ik heb serieus nog nooit zoveel sterren gezien! Omdat het zo pikkedonker is kan je elk klein sterretje aan de hemel zien, prachtig!! Na een uurtje praten, caipirinha's drinken en lekgestoken worden door klotemuggen, gingen we naar onze slaapplek (a.k.a. grot) Het is wel een beleving om in een minigrotje je matje neer te gooien, slaapzak uit te pakken en te gaan slapen in de wetenschap dat er in het bos dodelijke slangen en spinnen en schorpioenen rondlopen. Maar het was vooral moeilijk slapen omdat je gewoon op keiharde stenen ligt. Gelukkig helpt een urenlange dagmars met slapen.

Volgende ochtend konden we optioneel naar de onderkant van de Cachoeira da Fumaca. Dat zou op normaal tempo 4 tot 6 uur duren en die tijd hadden we niet, dus zouden we het op een iets hoger tempo moeten doen. Dat houd dus in dat je te snel gaat en misschien een misstap maakt en een enkel kan breken. Daar had alleen de Braziliaan zin in dus wij hadden een lekker rustig ochtendje bij het beekje met koffie. Daarna hoefden we gelukkig maar 2 uur te lopen tot de volgende waterval, waar we lekker konden lunchen en zwemmen. Deze waterval was onwijs breed en je kon ook, met een beetje klimmen, achter de waterval komen. Is wel raar als je voor je lites water naar beneden ziet storten en zelf droog zit. Na de lunch hadden we ook nog wat tijd om lekker te relaxen in de zon en een beetje te zwemmen in de natuurlijke zwembadjes. Op een gegeven moment kwam de gids met zijn shirt in zijn hand aanlopen vanuit het bos. Ik was uiteraard benieuwd wat er in zat, tot hij het op een meter van mij en Evelien af op de grond gooide. Het bleek een fucking grote, dikke harige vogelspin te zijn!!! Nog beter, hij kwam recht op ons af!!! Niks gebeurd uiteraard, die spin is banger voor ons, maar ik was toch wel een beetje geschrokken. Daarna moesten we weer verder naar onze slaapplek, wat een uur klimmen van ons vandaan lag. Compleet uitgeput kwamen we bij een prachtig beekje met weer een grot en open plek aan. Op 5 minuten afstand lag nog een enorme waterval waar je ook onder kon staan (ben even de naam vergeten) Douchen was daar wel een beetje pijnlijk aangezien het water eerst 200 meter naar beneden viel voor het je ongeveer knockout tikte. Die avond zou het waarschijnlijk niet gaan regenen dus we konden gewoon in de open lucht slapen in plaats van in de kleine grot. Ook weer een gaaf gevoel om gewoon onder de naakte sterrenhemel je matje uit te slaan en te gaan slapen. Helaas begon het 's nachts wel te regenen waardoor we in het pikkedonker de beek moesten oversteken om naar de grot te verkassen.

De laatste dag moesten we eerst 2 uur verder klimmen om daarna langs de bergwand een paar uur omhoog en omlaag te gaan. Was heel gaaf om te zien hoe verschillend het landschap daar is. het ene moment loop je door een soort van rietbos, daarna door het oerwoud en het volgende moment sta je op een droge helling de cactussen en droge takjes te vervlooeken die je benen en armen constant openhalen. Bestemming van deze laatste dag was een natuurlijke glijbaan en natuurlijk Lencois. Toen we nog ongeveer een uurtje te gaan hadden tot de glijbaan gebeurde er helaas een klein ongelukje. Evelien was waarschijnlijk zo blij dat we er bijna waren dat ze niet zo goed oplette waar ze liep, en verzwikte haar enkel. En hard ook. Ze kon amper meer lopen dus moesten we haar naar beneden dragen (ik heb het ongeveer 500 meter volgehouden voor ik uitgeput was) De rest van de weg heeft de gids haar gedragen, ongelooflijk hoe hij dat deed. Die gast moet het gebied zo goed kennen, want zelfs met Eef op haar rug was hij sneller dan ons. Bij de waterval/glijbaan had hij een vriend gebeld om haar met een paard op te komen halen na de lunch. Eerst lekker beetje gezwommen en van de glijbaan gegaan en toen happie gegeten en weer verder. Dat laatste stukje was bijna het zwaarste van de hele 3 dagen dat we er waren, hoewel het praktisch vlak was. We waren namelijk allemaal aardig uitgeput, en we hadden trek in een ijskoud biertje. Dit laatste uurtje maakte het biertje uiteindelijk waarschijnlijk wel extra lekker en in vergelijking extra koud:D

Na even uitgerust te hebben in het hostel, gingen we naar een restaurantje om even wat te eten. Daarna moesten we alweer de bus terug naar Salvador nemen, waar we vanmorgen zijn aangekomen, omdat we vanavond een vlucht naar Rio moeten pakken:D Kijk er onwijs naar uit hoewel het weinig slapen wordt vannacht(vlucht vertrekt om 3.45) Maar we krijgen wel een van de mooiste steden van Brazil voor terug! Lekker een beetje uitwaaieren aan het strand na deze 3 dagen van simpelheid.

philomeen

Dag lieverds,
Wat een verhaal!!Spannend, uitdagend etc...en hoe is het nu met Eveliene's enkel???
geniet ze weer verder...Is Rio nou de stad van Chloe of Sao paolo??

Dikke kus en knuffels

MartnH

Wat een geweldig mooi verhaal! Smullen! De avonturen van Kuifje in Brazilie.
Prima leesvoer. Geeft een heel goed beeld van wat jullie allemaal meemaken. Bedankt hiervoor!
Groetjes, Martin

Jopie

Sounds good brootje!! Echt fucking vet!!
xxxxxx